Ladbar Volvo som bruker mindre en 2 desiliter diesel på mila. Da kommer jeg meg til Hamar og tilbake (7 mil) på litt over under halvannen liter. Det er hvertfall lov å begynne å ønske seg noe slikt…
En post fra VG har hele historien. Her er en del:
Hittil er det bare et fåtall serieproduserte hybridbiler på veien i Norge, de mest kjente er Toyota Prius, Toyota Auris hybrid, samt modeller fra Lexus og Volkswagen. Disse kombinerer bensin- og elektromotor, og kan heller ikke lades fra strømnettet.For bilprodusentene har det vært vanskelig teknisk å kombinere diesel med elektromotor. I oktober kommer for øvrig verdens første serieproduserte dieselhybrid, Peugeot 3008 Hybrid4 til Norge. Denne kan ikke lades via strømnettet.
LADBAR: Bilen lades via et vanlig strømuttak på 10 ampere. Det tar 4,5 timer, eller 3 timer fra en kurs på 16 ampere. Foto: ProdusentRevolusjon
Den revolusjonerende diesel-plug-in-hybriden fra Volvo, som innebærer en dieselmotor i kombinasjon med elektromotor, og med en batteripakke som kan lades fra strømnettet, er stinn av krefter.
Dermed kan den hardt avgiftsbelagte dieselmotoren føre til at modellen blir svært dyr i innkjøp.
Billigste Volvo V60 i standardversjon, med den femsylindrede dieselmotoren kalt D5 som yter 205 hestekrefter, koster i dag 496.900 kroner.
For denne modellen, vil prisen for batterier og den elektriske motoren komme i tillegg.
Hybridbiler har i dag en avgiftsreduksjonen i Norge for effekten av elmotoren. Det gis også ti prosent fradrag i vektavgiften.
Det er (dessverre for bilkjøperne) Volvo-tradisjon å slippe de største motorene først på nye modeller. Norske bilkjøpere kan håpe på at det samme skjer med V60 plug-in-hybrid som med standard-modellen: At den etter hvert kommer med en 1,6-liters dieselmotor.